PKP Intercity oraz Remtrak ustaliły zakres modernizacji 14 wagonów rowerowych 609a. Popularne stodoły mają wracać na tory od końca przyszłego roku i zabierać na pokład 24 rowery oraz co najmniej 30 pasażerów. Co ważne, załadunek jednośladów będzie następował przez duże, środkowe drzwi.
PKP Intercity od wielu lat próbuje
zmodernizować swoje “rowerowe stodoły” - wagony 609a (przewoźnik ma 14 sztuk takich wagonów), umożliwiające przewóz znacznej liczby jednośladów, dużo większej niż pozostały tabor przewoźnika. Intercity próbowało zająć się
tym tematem już w 2021 roku, jednak
przetarg na to zadanie zakończył się fiaskiem z powodu zbyt małego budżetu zamawiającego. Następnie spółka podjęła decyzję o zleceniu naprawy własnej spółce -
a więc Remtrakowi.Pierwsze wagony pod koniec 2026 roku
Zakład miał przygotować wagony na
rozkład jazdy 2024/2025, co ostatecznie się nie udało, bowiem Remtrak zajął się w pierwszej kolejnośc
i przeglądami i naprawami wagonów pasażerskich, niezbędnych zwłaszcza w sezonie wakacyjnym. Przypomnijmy, że aktualny zarząd PKP Intercity rozpoczynając swoją działalność wiosną ubiegłego roku musiał zmierzyć się z sytuacją w
której 40% wagonów spółki stało odstawionych. Priorytetem było więc jak najszybsze wdrożenie do służby tych wagonów, które nadawały się do jazdy po przeglądach.
“Stodoły” musiały więc poczekać, jednak w końcu i na nie przychodzi czas. Jak przekazał kilka tygodni temu Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, wagony 609a zostaną zmodernizowane przez Remtrak – Jesteśmy po ostatnich uzgodnieniach technicznych z Remtrakiem i być może pierwsze z tych zmodernizowanych wagonów pojawią się na torach już w przyszłym roku, lecz raczej nie na przyszłoroczne wakacje a bardziej pod koniec roku, na nowy rozkład jazdy, 2026/2027 – mówił w czerwcu Adam Wawrzyniak.
24 rowery. W różnej pozycji
609a po modernizacji mają zabierać na pokład 24 rowery - zarówno na wieszakach jak i na stojąco – Rowery będą przewożone na hakach i na stojąco na dwóch kołach. Przewóz na kołach planowany jest z wykorzystaniem oparcia, które będzie unieruchamiało koło (rozwiązanie znane z kolei regionalnych) – przekazało nam Biuro Prasowe PKP Intercity.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że przed modernizacją wagony posiadały 24 haki na rowery a ponadto normą było też przewożenie jednośladów opartych o ścianę, przez co często do wagonów udawało się zmieścić ponad 40 rowerów. W ramach wspomnianego
przetargu na modernizację zakładano z kolei, że w wagonach pojawią się co najmniej 34 wieszaki na zwykłe rowery oraz dwa kolejne na tandemy.
Duże, środkowe drzwi w końcu będą służyć pasażerom
W ramach modernizacji wymianę przejdą także duże środkowe drzwi, które teraz mają w końcu służyć do załadunku rowerów - do tej pory zazwyczaj z nich nie korzystano,
a rowerzyści musieli się przeciskać z rowerami do ciasnego przedziału wąskimi korytarzem i drzwiami. W wagonach wymianę przejdą wszystkie drzwi - na końcach wagonu oraz wspomniane środkowe, natomiast do załadunku rowerów będą służyły duże drzwi środkowe oraz drzwi skrajne, umieszczone przy przestrzeni rowerowej. Przy drzwiach do załadunku rowerów pojawią się rampy najazdowe dla jednośladów, co powinno znacznie ułatwić załadunek i rozładunek rowerów.
Modernizacja obejmie także wymianę wózków, zabudowę klimatyzacji, montaż toalety w systemie zamkniętym a także systemu informacji pasażerskiej.
– Wagon będzie posiadał około 30 stałych miejsc siedzących i 13 uchylnych (w części rowerowej) – napisało Biuro Prasowe dodając, że stałe miejsca siedzące mają mieć układ lotniczy (2+2). Wszystkie fotele zostaną wymienione na fabrycznie nowe.
160 km/h i trasy nad Morze czy do Suwałk
Po modernizacji wagony będa w stanie rozpędzić się do 160 km/h.
Gdzie spotkamy odnowione “stodoły” po modernizacji?
– Zmodernizowane wagony 609A planujemy wykorzystać na trasach cieszących się od lat dużym zainteresowaniem wśród pasażerów podróżujących z rowerami, np. do Świnoujścia, Kołobrzegu czy Suwałk – poinformowało nas Biuro Prasowe przewoźnika.