Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Rowerowe “stodoły” PKP Intercity wrócą na tory. Jeszcze w 2026?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Rowerowe “stodoły” PKP Intercity wrócą na tory. Jeszcze w 2026?
fot. Michał SzymajdaRowerowa Stodoła w składzie TLK Hańcza
PKP Intercity oraz Remtrak ustaliły zakres modernizacji 14 wagonów rowerowych 609a. Popularne stodoły mają wracać na tory od końca przyszłego roku i zabierać na pokład 24 rowery oraz co najmniej 30 pasażerów. Co ważne, załadunek jednośladów będzie następował przez duże, środkowe drzwi.

PKP Intercity od wielu lat próbuje zmodernizować swoje “rowerowe stodoły” - wagony 609a (przewoźnik ma 14 sztuk takich wagonów), umożliwiające przewóz znacznej liczby jednośladów, dużo większej niż pozostały tabor przewoźnika. Intercity próbowało zająć się tym tematem już w 2021 roku, jednak przetarg na to zadanie zakończył się fiaskiem z powodu zbyt małego budżetu zamawiającego. Następnie spółka podjęła decyzję o zleceniu naprawy własnej spółce - a więc Remtrakowi.

Pierwsze wagony pod koniec 2026 roku

Zakład miał przygotować wagony na rozkład jazdy 2024/2025, co ostatecznie się nie udało, bowiem Remtrak zajął się w pierwszej kolejności przeglądami i naprawami wagonów pasażerskich, niezbędnych zwłaszcza w sezonie wakacyjnym. Przypomnijmy, że aktualny zarząd PKP Intercity rozpoczynając swoją działalność wiosną ubiegłego roku musiał zmierzyć się z sytuacją w której 40% wagonów spółki stało odstawionych. Priorytetem było więc jak najszybsze wdrożenie do służby tych wagonów, które nadawały się do jazdy po przeglądach.

“Stodoły” musiały więc poczekać, jednak w końcu i na nie przychodzi czas. Jak przekazał kilka tygodni temu Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, wagony 609a zostaną zmodernizowane przez Remtrak – Jesteśmy po ostatnich uzgodnieniach technicznych z Remtrakiem i być może pierwsze z tych zmodernizowanych wagonów pojawią się na torach już w przyszłym roku, lecz raczej nie na przyszłoroczne wakacje a bardziej pod koniec roku, na nowy rozkład jazdy, 2026/2027 – mówił w czerwcu Adam Wawrzyniak.

24 rowery. W różnej pozycji

609a po modernizacji mają zabierać na pokład 24 rowery - zarówno na wieszakach jak i na stojąco – Rowery będą przewożone na hakach i na stojąco na dwóch kołach. Przewóz na kołach planowany jest z wykorzystaniem oparcia, które będzie unieruchamiało koło (rozwiązanie znane z kolei regionalnych) – przekazało nam Biuro Prasowe PKP Intercity.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że przed modernizacją wagony posiadały 24 haki na rowery a ponadto normą było też przewożenie jednośladów opartych o ścianę, przez co często do wagonów udawało się zmieścić ponad 40 rowerów. W ramach wspomnianego przetargu na modernizację zakładano z kolei, że w wagonach pojawią się co najmniej 34 wieszaki na zwykłe rowery oraz dwa kolejne na tandemy.

Duże, środkowe drzwi w końcu będą służyć pasażerom

W ramach modernizacji wymianę przejdą także duże środkowe drzwi, które teraz mają w końcu służyć do załadunku rowerów - do tej pory zazwyczaj z nich nie korzystano, a rowerzyści musieli się przeciskać z rowerami do ciasnego przedziału wąskimi korytarzem i drzwiami. W wagonach wymianę przejdą wszystkie drzwi - na końcach wagonu oraz wspomniane środkowe, natomiast do załadunku rowerów będą służyły duże drzwi środkowe oraz drzwi skrajne, umieszczone przy przestrzeni rowerowej. Przy drzwiach do załadunku rowerów pojawią się rampy najazdowe dla jednośladów, co powinno znacznie ułatwić załadunek i rozładunek rowerów.

Modernizacja obejmie także wymianę wózków, zabudowę klimatyzacji, montaż toalety w systemie zamkniętym a także systemu informacji pasażerskiej.

– Wagon będzie posiadał około 30 stałych miejsc siedzących i 13 uchylnych (w części rowerowej) – napisało Biuro Prasowe dodając, że stałe miejsca siedzące mają mieć układ lotniczy (2+2). Wszystkie fotele zostaną wymienione na fabrycznie nowe.

160 km/h i trasy nad Morze czy do Suwałk

Po modernizacji wagony będa w stanie rozpędzić się do 160 km/h.

Gdzie spotkamy odnowione “stodoły” po modernizacji?

– Zmodernizowane wagony 609A planujemy wykorzystać na trasach cieszących się od lat dużym zainteresowaniem wśród pasażerów podróżujących z rowerami, np. do Świnoujścia, Kołobrzegu czy Suwałk – poinformowało nas Biuro Prasowe przewoźnika.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Tabor i technika

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Jakub Rösler 29 lipca 2025

Piętrusy PKP Intercity. Alstom tańszy od Stadler (aktualizacja)

Tabor i technika

PKP Intercity przyspieszają. Rekordowe prędkości i liczba pasażerów

Pasażer

PKP Intercity przyspieszają. Rekordowe prędkości i liczba pasażerów

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 22 lipca 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

"Piętrusy" PKP Intercity bez przeszkód. Na dniach poznamy oferty

Tabor i technika

Zobacz również:

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Tabor i technika

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Jakub Rösler 29 lipca 2025

Piętrusy PKP Intercity. Alstom tańszy od Stadler (aktualizacja)

Tabor i technika

PKP Intercity przyspieszają. Rekordowe prędkości i liczba pasażerów

Pasażer

PKP Intercity przyspieszają. Rekordowe prędkości i liczba pasażerów

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 22 lipca 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

"Piętrusy" PKP Intercity bez przeszkód. Na dniach poznamy oferty

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5